söndag 3 januari 2010

Borta bra men hemma bäst.

Så har man då återvänt till fäderneslandet och till kära gamla trygga smedby.
Det har varit en fantastiskt skön och avkopplande resa. Har varit helt underbart att få ha barnbarnen så nära sig hela tiden. Tänk att få vakna upp med en liten Annie uppkrypandes i sängen och säga god morgon mormoj - ( att jag skriver ett litet j på mormoj är för att det är så det låter när Annie säger mormor. Lite Stockholmska har tydligen fastnat efter lek och bus med kusinerna :-)). Oslagbart är det i alla fall. Lille Charlie jollrar på sitt vis men jag vet inte riktigt om han menar god morgon ännu. Nu tror jag ju det men... ;-)

Vi startade våran resa till Göteborg tidigt på torsdagsmorgonen. Vi hade fint väder hela vägen och mycket lite trafik så tidigt på morgonen. När vi närmade oss Simlångsdalen bjöd vinterlandskapet på vackra scener.
Inte den mest rättvisa bilden kanske men man tar ju vad man får :-) inne i bilen blir inte urvalet så stort. Väl framme i G-borg strålade solen och det var kyligt men skönt.

Väl ombord tog kapten på skutan väl hand om oss, som bara han kan göra... Vackra Nyårsblommor i båda hytterna. Chokladkartong och frukt. Specialdricka som Annie gillar. Snacka om värme och omtanke. Tusen tack till Stenas bästa kapten, pappa till mina barn och morfar till våra underbara barnbarn.

Vädret höll i sig och det blev en fantastisk solnedgång. Knappt någon vind alls.Att det inte var någon vind ställde tyvärr till det för fyrverkeriet lite senare på kvällen. Thommy backade upp båten i älven och la oss på 1:a parkett för att resenärerna skulle få en bra utsikt till skådespelet. (Som ni kanske läst tidigare så vet ni att det var flest tyskar ombord som kommit hit för att med Stenas hjälp fira nyår). De första pjäserna smällde av och vackert var det. Meeeeen, så var det ju det där med vinden. Ett tjockt rökmoln la sig trilsketi vägen efter de första raketerna och vägrade bara att skingra sig. Där stod alltså massor med folk överallt i G-borg och på båtar och tittade på ett tjockt grått rökmoln. Att skådespelet fortsatte-jodå, vi hörde smällarna ;-( Det var trist och synd. Dels gick det upp en massa pengar i rök !!! och dels alla förväntningar. Tråkigt för arrangörerna. Men men-show must go on.

Nu stuffade Stena Scandinavica med Thommy vid spakarna mot nya äventyr.
Som jag sagt tidigare så var det fantastiskt fint väder. Inte en krusning på havets yta. Ser bra ut det här. Känns inte att man är ombord på en båt faktiskt, så lugnt går det. Vi tog oss en runda runt båten och tittade på all vacker utsmyckning som personal hållt på med hela dagen. Jättefint. Mötte vackert uppklädda och festsugna människor.

Det var minsann fler som hade klätt upp sig till fest. Kolla bara.
Senare på kvällen var ju bara tvungna att pröva lyckan på enarmande banditer. Detta är en stor men trevlig last. Ni ska veta att vi har vett att sluta i tid...... ;-D Sedan tycker vi ju det är viktigt att lära barnen i tid att man kan ha roligt på olika sätt ,-)






Jag kommer strax!
Om det gav någon utdelning-kolla: Sarah´s och Monica´s "stora"vinster - men dock...
Kvällen och natten avlöpte väl och folk roade sig på olika vis. Såhär gjorde vi:
Vi åt mycket gott och umgicks.
Väl framme i Kiel tog vi en skön promenad och gick in och tog en fika på Starbucks. Härligt!!!!!
Trötta och nöjda återvände vi till båten för att klockan 19.00 återvända till G-borg.
En lika skön och lugn hemresa blev det.
Än en gång tusen underbara tack för det trevliga och vänliga bemötandet vi alltid får på Stena Line. Många goá kramar till hela besättningen från Monica med medföljande familj. Speciellt vill jag tacka min underbara man för han är den han är och så fantastisk människa.

Ja, detta var lite från vårat nyårsfirande som jag gärna delar med mig av, till er som tycker det är kul att titta in här och checka lite vad jag och min familj har för oss.

Kram på er allesammans och god fortsättning! På återhörande.

















2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack min vän!

Alltid lika trevligt att ha med er ombord.

Kram /T

Sarah sa...

Ja visst var det härligt! Alltid lika kul att åka med. Ett riktigt privilegium. Är så glad över att mina barn får uppleva allt det där som jag fick som barn. Det är en speciell, förväntansfull och varm känsla varje gång jag går ombord. Pappa är fantastiskt duktig... och stilig. :) Kram