tisdag 20 maj 2008

I debatten.

Nu skrev jag ju då debatt och inte rabatt.
I morgon kommer det en läkemedelsrepresentant till mitt jobb. Han kommer till lunch och får därför bjuda på den samma. Enda chansen att få komma - liksom :-)
Gissa vilket läkemedel han ska prata om! Jodå - helt riktigt det högaktuella och väldebatterade läkemedlet Lamictal. För er som missat denna debatt så handlar det om ett läkemedel som numera ges till en nyuppfunnen diagnos - Bipolär light. Har ni hört nå´t så urbota dumt. Inte konstigt att man tycker psykiatrin är märklig... Denna diagnos hette för på vanligt psykiatriskt maner - Mano depresiv sjukdom. Den behandlas med - vanligtvis Litium. Detta för att d läkemedlet är humörstabiliserande då både toppar och dalar finns med i diagnosbilden. Detta skor sig nu läkemedelsindustrin på. Lamictal är annars ett läkemedel som funnits ett tag och har getts vid epilepsi., av samma humörstabiliserande anledning. Nu är det ju - tack och lov - inte så många som drabbats av epilepsi och därför är marknaden dålig för detta preparat - Lamictal. Vad gör man då för att få sälja mer - jo man hittar på en ny diagnos och säger att detta läkemedel är bra mot detta tillstånd. Det värsta är att man inte samtidigt talar om sitt profittänkande och framför allt så nämns inte biverkningarna. Vad jag inte kan låta bli att undra är...Hur kommer det sig att läkarna går på denna "nit"? Hur kommer det sig att de skriver ut detta läkemedel trots välkända biverkningar? Har de någon form av provision - kan man tänka...Säger bara suck. Hur kan man dessutom vederta en diagnos som ställs av ett läkemedelsföretag i endast profitsyfte??? Ja a vad ska man tro om det hela. Hur eller hur. Blir inte lätt för "Nisse Hult" imorgon att övertyga oss om den positiva verkningsmekanismen i Lamictal. Hoppas bara att vi hinner få lunchen inna så åtminstone han slipper sätta den i halsen - kanske det kan räknas som en biverkan. Vem vet? :-)

Kram och på återhörande - jag tänker i alla fall inte prova om vi får några läkemedelsprover :-) Då blir det kanske varken kram eller återhörande... Jag nöjer mig nog med en penna ( bara det INTE står Lamictal på den ).

1 kommentar:

Meja och Mamma sa...

Bipolär LIGHT??

Jag håller med dig. Det va nog det fånigaste jag hört! Man brukar skämta om alzheimer light..
Snart kanske man kan vara bipolär ORIGINAL?