torsdag 8 januari 2009

Nu är glada Julen slut :-(

Hej igen. Ja det har varit mycket på gång nu så jag har bara inte orkat - f´låt...
Men nu har jag börjat jobba igen och rutinerna börjar kännas igen. Att knappa på datorn är ju en av dom :-)
Jag har haft en underbar helgledighet med min fina familj. Lugnt och skönt. Många fina julklappar och så god mumsig mat... Jag har faktiskt kokat 3 julskinkor ...förra året då ju :-) Då menar jag inte att jag satte mig på spisen eller att jag kom för nära brasan. Vill bara säga det så slipper ni anstränga er att vara lustiga - fast det är ju kul i sig :-)). Nej det var så att jag vann en julskinka på julskyltningen i stada. Kokt var det eländet iofs men den skulle ju griljeras. Jag säger bara det - aldrig mer en förkokt julskinka i mitt hus...> Behöver inte uttala mig tydligare tror jag. Däremot så kokade jag en själv till våran trevliga glöggafton, som börjar bli en tradition:-) Å så kokade jag ju en då till självaste julafton.
Jo, som sagt. Vi har nu bjudit in goda vänner ett par gånger för att få träffas lite innan jul och ha trevligt tillsammans. Äta lite gott och dricka ännu godare ;-) Brukar börja med cognacspetsad glögg för den som önskar. Pepparkakor med ostar och oströra. Denna gången bakade jag oststänger på smördeg och mögelost. Blev jättegott. Tyvärr så höll sig inte sprödheten hela kvällen utan dom tippade som - ja ni vet vad - när det inte är något kul i närheten ;-D. Vaddå??? Vad jag menar... Hrmpf... Tulpaner så klart - vad trodde du? :-))) Sedan avnjuter vi ett lite mindre men väl anpassat julbord. Till detta bjuds på snaps och julöl. Mycket uppskattat är det. Julgotter och frukt står framme och lockar. Till kaffet hade jag hittat ett recept på en annorlunda variant av Ris á la Malta. Det var en tårta med risgrynsgröt och hallon i gelantin. Och jag lyckades med den. Halleluja - prisa min kokkonst ;-) Ops - sorry. Ska ju inte bli hednisk nu bara för det. F´låt. Ja, mätta goá å belåtna så umgicks vi. Vi hade paketrace, Buzz och SingStar. Så gissa om här var liv i luckan. Jag tror att vi blev 14 stycken. Himla kul var det. Visar här nu lite bilder från detta trevliga tillfälle.
Ops - fel tårta :-) Denna är köpt. Den andra gjorde jag till Julafton. Så de´kan bli.



Jaha, så här ser ni nu hur trevligt det blé...
Tack alla goá vänner för ännu en minnesrik afton.
Kram Monica & Thommy.






2 kommentarer:

FiaKling sa...

Härliga bilder =) Du får lägga in några från julafton åxå =) Puss & Kram thomas & fia

Sarah sa...

Ja det var verkligen supertrevligt. Du och pappa är ett fantastiskt värdpar!

Älskar er!