fredag 16 april 2010

Norrland för 1:a ggn.

Oh-Rey here we come!
Trots avsaknad av skenskarvar är det sövande att åka tåg... En jättebra avkoppling för trötta resenärer.
Börjar bli lite segt. Har rest i flera timmar nu och bytt på 2 ställen. Inga långa väntetider som tur är.

Så var vi då framme i Åre eller som det kan låta för vissa - oh-Rey :-)Kul.
Världens bästa killar! Helt underbart fantasiska. Jag är så glad och stolt att jag känner dem. De är mina båda två ;-) Ja,ja Fia, jag delar med mig - självklart:-) Älskar er!
Här har världens bästa bartender fixat välkomstdrink till mor och far. Så omtänksamt!
Skål då käre make och skönt att vara framme.
Parkvillan är ett populärt ställe. Det var tur att Thomas reserverat ett bord för oss. Lite mat innan läggdags ska bli gott. Det blev en laxhamburgare á la Viktor. Supergod och poppis.
Ingen egentlig fjällstuga men ändå speciell med denna bakgrund.
Thomas visar oss lite omkring i omgivningarna. Har en böjelse för vackra kyrkor. Kunde inte låta bli att ta ett kort på detta byggnadsverk.
Här bär det iväg på isen. Ska strax upp på fjället. Tänk om man får se en björn eller åtminstone en ren. En järv kanske...? Fjällräv, varg. Lämmel??
Fjällvidder. Kargt, vindpinat och fantastiskt. Varken varg, björn eller något annat så det var lugnt. Det hade varit trevligt att få se något av djurfaunan.
Vad ska man säga. Var rädd om vår vackra jord är det enda jag kommer på...

Står på toppen av fjället som vi åker skoter på. Hela Åre ligger nedanför.Dit upp ska vi. Åker nu karbinbanan.

Ja, då var man då uppe på Åreskutan. Inte riktigt på toppen men väldigt nära. Thomas tar sig ner på snowborden och Thommy och jag med karbinbanan.

Otroligt vackra vidder. Här ligger Åreskutan i bakgrunden och Thomas i förgrunden. Lika enastående båda två!

Rissla eller Ristafallet. Vattenmassorna har frusit till is i fallet - liksom. Häftig och kuslig känsla att stå där. Tänk om allt bara släpper, sådär...

Här har toppen på Åreskutan tittat fram. Ligger ofta dolt i molnen.


Fjället i all sin glans.





Interiör från CopperHill. Väggarna är klädda med koppar... Här grillar vi utanför lägenheten i det vackra vädret.





Tusen Tack till vår underbara son Thomas som gjorde det möjligt för oss att se fantastiska Åre med omnejd. 12 timmar tog det med tåget dit men det var en behaglig resa. Skönt att komma bort ett tag. Vi fick ett så fint mottagande och blev väl omhädertagna och visades runt. Vi bodde i Thomas lägenhet som låg mitt i byn. Thomas hade ordnat med en scootersafari i födelsedagspresent till Thommy. Gissa om det var en upplevelse. Vi åkte karbinbanan nästan till toppen på Åreskutan. Högt var det och en fantastisk utsikt. Var och tittade vid Thomas förra arbetsplats Trillevallen också. Tjusigt. Vilket otroligt väder vi hade! Sikten tog andan ur en. Ristafallen var en upplevelse också. Tänk att stå mitt i ett vattenfall! Det var tack och lov fruset :-) En hisnande känsla var det i alla fall. På väg tillbaka så stannade Thomas till vid ett gigantiskt hotellbygge. CopperHill tror jag det heter. Vilken anläggning... Slatan och annat folk som har råd att betala c:a 2,5 - 3,5tusen/natt bor där. Jag har i alla fall kort - bilder alltså - därifrån :-)
























































2 kommentarer:

Sarah sa...

Vilken härlig resa ni gjorde. Det är otroligt vackert däruppe. Jättefina bilder!

Puss och kram

Anonym sa...

Min vän!

Trots att det bara är en vecka sedan så känns det ändå så länge
sedan. Tack för fina dagar och din fina bildkomposition.
Älskar dej!

Kram/Thommy