fredag 15 maj 2009

Mellan hägg och syren!

Nu är det så att jag grips både fysiskt och psykiskt av denna tid!
Jag ska förklara:

En vårlik grönskans rika dräkt har smyckat dal och ängar.
Nu smeker vindens ljumma fläkt de fagra örters sängar.
Och solens ljus och vindens sus
och fåglarna i träden?
förkunnar sommar tiden.

Visst är den vacker....en av mina favoritpsalmer.
Jag känner doften - gör du?

Visst gör det ont när knoppar brister:
Varför skulle annars våren tveka - i det ljuva bitterbleka? ( Karin Boye)

Här kan jag lägga in olika tolkningar i versraden:

Visst gör det ont när nytt liv kommer till jorden.
Varför har vi inte annars 20 barn - allesammans? ( Det är ju mysigt att göra dem) eller....?
Och till vilken värld föder vi dem?

Fri tolkning av Monica ;-)

1 kommentar:

Sarah sa...

Förutom att det känns när de kommer till världen så skulle iallafall inte jag orka med 20 barn. :) Puh! Blotta tanken gör mig utmattad. När det gäller världen de föds i så är den både vacker och ful. Ibland kan jag inte ens ta till mig alla hemskheter som finns och sker. Jag försöker fokusera på det positiva och dra mitt strå till stacken när det gäller att hjälpa andra mindre lyckligt lottade.